Filosofie

Ik richt me vooral op leerlingen bij wie muziek een grote rol in hun leven speelt. Ze zijn zelf veel bezig met muziek, zijn fanatiek en hebben een actieve leshouding. Het gaat me in eerste instantie om je instelling en je muzikale (innerlijke) proces. Dat vind ik belangrijker dan het resultaat (je ervaring of  niveau van spelen). Ik ben wars van competitie of ego-spelers: ik ben van mening dat elke vorm van angst (druk, prestatie, “ik moet de beste gitarist ter wereld worden” etc) je creativiteit aantast.

De meeste lessen gaan over:

  • improvisatie/ solo – het naspelen van licks, to-the-point spelen, of te wel:  “hoe vertel ik mijn verhaal”
  • er achter komen waarom jouw helden zo goed zijn, hoe ze denken op gitaar
  • kennis en toepassen van akkoordtonen en toonladders
  • overzicht op je hals – via bijv CAGED systeem of “je hals zien als 6 verschillende piano’s”
  • ontwikkelen van je gehoor (zie ook menu ‘solfège‘)

… met het doel je vrijheid te vergroten, en je eigen unieke stem te ontwikkelen. Hoe mooi kan het (muzikale) leven zijn ;-).

 

Alles wat jou helpt om een betere, meer bewuste muzikant te worden – en dichtbij jezelf te blijven

 

Jesse over Vinnie’s Gittar School

Je hebt nog zoveel te leren, zoveel groeimogelijkheden” zei Vincent tegen me, toen ik hem voor het eerst ontmoette, tijdens Popprijs Westland met mijn band Homerunners van het podium in Nederland Drie afstapte. Die opmerking was erg confronterend voor me. Dat kwam hard binnen. “Wat vertelt hij me nou?”, was mijn eerste reactie. Ik had tot die tijd eigenlijk nog nooit iemand gehad die me spiegelde, die de moeite nam om echt te zeggen wat hij vond, zijn waarheid te vertellen. Bij mijn vorige leraren was het meestal ‘wel goed’, en ‘je leert snel’. Ik dacht in die tijd vaak dat ik er al was, want ik had al jaren les gehad, ik speelde in een band. Kortom, ik had geen les nodig. Mijn ego werd gekrenkt door die harde opmerking van Vincent. Maar het was tevens meteen mijn eerste grote les. Ik was toen nog niet kundig om zelfstandig aan de slag te gaan – van toonvorming, overzicht van waar de noten zitten of theorie/ solfège wist ik niets. Het zou nog 3 maanden duren voordat ik Vincent belde voor een eerste gitaarles.

Hoe ik die opmerking voor mezelf omboog naar iets positiefs?

Mijn vader is altijd echt eerlijk. Hij voetbalde vroeger en hoorde bij de Westlandse top, zeg maar onder de ere-divisie. Hij haalde vaak de krant. Als de trainer iets tegen me zei, dan gaven mijn ouders hem gelijk. “Als je niet meer wil dat hij dat tegen je zegt, probeer er dan aan te werken”. Zo’n trainer is kritisch, eerlijk, maar dat betekent dat hij je juist wil helpen. Dat begon ik langzaam in te zien. En het heeft me ook verder gebracht. Als er deskundigen zijn die oprecht hun mening geven, dan doe ik daar goed aan om dat serieus te nemen voor mezelf, om te zien of het me iets kan geven. Ook al doet het je ego soms even pijn. En ergens motiveert me het ook, zo van ‘ik zal wel eens even laten zien wat ik kan’.

Door de lessen bij Vincent begon ik steeds beter te begrijpen wat ik aan het doen was op gitaar. Ik werd bewuster en kreeg daardoor, als ik nu terugkijk, ook meer zelfvertrouwen. Ik heb geleerd om écht naar mijn gitaar te luisteren, om écht samen te spelen met mijn bandleden – het ‘alleen maar noten spelen’ lijkt iets uit een ver verleden. Ik ben weerbaarder geworden! Ik heb naar mezelf leren luisteren. Ook op het podium. Vincent liet me het hele plaatje zien – discipline, doorzetten, mindset. Maar vooral ook door het op een manier te doen die bij me past. Ik kan me voorstellen dat de lessen bij andere leerlingen totaal anders zijn.

Vincent is voor mij de eerste gitaarleraar die niet alleen kennis van gitaarspelen deelt, maar ook op persoonlijk vlak helpt. In de afgelopen jaren heb ik een aantal keer tussentijdse periodes gehad waarin ik geen behoefte had aan gitaarlessen. Ik vond het lastig om af te zeggen vanwege de hoeveelheid energie die Vincent in zijn studenten (en dus ook in mij) stopt. Ik zie ook dat Vincent zelf hard moet werken en moeite moet doen om dingen te bereiken. Dit is dus een proces dat je op ieder niveau tegenkomt. Tijdens de herstart van zijn band Vinnie’s Vice bijvoorbeeld, heb ik dat gezien. Ook tijdens een recente masterclass met zangcoach Linor Oren over ‘mistakes and obstacles’ waren zij beiden heel open hierover. Daar leer ik ook van. Omdat ik het herken bij mezelf.

Ik ga nu stoppen met 2-wekelijkse lessen en ga daarmee een nieuwe fase in. Ik ga kijken wat het beste bij me past en zal op een andere manier dan de afgelopen 7 jaar (in totaal) betrokken blijven, en het is mooi dat daar ook plek voor is binnen de school. Het gaat om het proces. Een manier vinden van hoe ik wil oefenen, dat was een grote zoektocht binnen mijn lessen. Hoe hou ik het leuk en uitdagend voor mezelf – daar heb ik grote stappen in gemaakt. Het is nu ook echt míjn gitaar, en voel de connectie met mezelf. Ik heb geleerd mijn eigen stem te vinden, om dichter bij mijn muziek te komen. Dat het leuk is om ‘dat ding’ op te pakken en te spelen, gewoon voor mezelf. Zonder dat ik naar een optreden toe werk. Anders breekt het me uiteindelijk op. Mezelf ontwikkelen in spelen, schrijven, leren, kan op lange termijn alleen als ik er plezier aan beleef. En soms lukt het niet. Ook dat emotionele gevecht en die frustratie neem ik mee in mijn gitaar, thuis en op het podium. Op die manier hoop ik anderen te raken met mijn spel. Als een marathonloper die 1e wordt, na zolang trainen en blessures.

Ik vind het leuk om nu te vertellen hoe het proces gegaan is. Alsof je een boekje voor jezelf opdoet, door terug te kijken.

Lees meer


Tijdens een solfège les hadden we het over het belang van het spelen van akkoordtonen. Hier leg ik uit hoe je je gitaar kunt zien als 6 piano snaren, dus horizontaal. Dit is een waardevolle oefening voor gitaristen die hun instrument hoofdzakelijk in ‘posities’, ‘patronen’ of ‘vormen’ zien, verticaal dus). Deze methode wordt onder andere in Musicians Institute in Los Angeles gebruikt. [0:15] Eerst leg ik per akkoord uit welke noten je kunt spelen, en hun functie binnen het akkoord. [1:30] Daarna speel ik alle 4 de akkoordtonen per maat, zodat je een beter beeld krijgt van hoe de noten klinken binnen het akkoord. [2:18] Hier geef ik een solo-voorbeeld, door gebruik te maken van muzikale zinnen en motiefjes, terwijl ik dezelfde akkoordtonen speel. Dit alles uiteraard met de inspirerende voice-over van mijn leerlingen ;-).

Wil je overigens meer weten hierover, check hier dan de podcast ‘CAGED’. Ik ga hier uitgebreid op het onderwerp in.


en verder:

  • Er staan goede buizen-versterkers (Fender Super Reverb en Marshall JMP) en diverse pedalen die je kunt uitproberen, want een goede sound is
    het halve werk; Corona update: nu gaat het vooral om een snelle internet verbinding, liefst via kabel (ipv wifi).
  • Je kunt opnames maken (audio of video) van de les, die je thuis kunt terugluisteren – ik kan het je aanraden, het doet wonderen!;
  • Ik kies er bewust voor om het kleinschalig en persoonlijk te houden: ik geef alleen maandag en dinsdag les (tussen 4 en 11 uur) – de rest van de week ben ik zelf aan het spelen, schrijven en optreden;
  • Bij een goede samenwerking hoort een goede communicatie – dus reageer tijdig op mails, whatsapp etc.