Iets voor jou?

“You never, ever, ever, ever… EVER gonna learn music in a music school”Scott Henderson (opening VGS, 2010)

“Wat is een goede leraar/ coach voor mij? ” – dat is een belangrijke vraag. Hoe goed je leraar ook is, je leert echt muziek te maken door veel te luisteren, solo’s uit te schrijven en veel op het podium te staan. Een goede leraar kan je proces uiteraard wel versnellen, wat betreft creativiteit, theorie op je instrument toepassen, uitleg, bewustwording en manier van studeren. Het gaat dus niet alleen om WAT je speelt, maar ook HOE je het speelt. Mijn advies is dan ook, kopieer je helden zo diepgaand mogelijk en speel zoveel mogelijk live (goeie tip toch, in corona tijd ;)). En ga kijken bij live-bands – je wilt tenslotte ook dat ze naar jou komen kijken.

Er staan diverse interviews van leerlingen en oud-leerlingen op deze site, waarin ze vertellen over hun ervaringen. Vind je bewegend beeld leuker dan stilstaande letters, hier is een kleine impressie van het jaarlijkse Gittar Day:

Meester fusion gitarist Eef Albers heeft zijn sporen meer dan verdiend in de wereld. Hij wordt gezien als Nederlands beste fusion gitarist. (Kleine noot: ik heb de eer gehad om Eef aan Scott voor te mogen stellen in Tilburg. Ze kenden elkaar en elkaars muziek uiteraard, maar hadden elkaar nooit in levende lijve ontmoet). Eef belde me spontaan op met de vraag of hij langs kon komen op de leerlingendag van mijn school. En of het goed was of hij zijn gitaar meenam. Die avond hebben we ter plekke besloten om Stratus van Billy Cobham te spelen. Eef is een van die zeldzame gitaristen die zijn gitaar rechtstreeks in een (high-end) versterker prikt – hij gebruikt dus geen pedalen. Hij kende het nummer niet, maar hoor hoe snel hij het thema meespeelt. Een onvergetelijke ervaring, voor iedereen die er bij was!

Tobias speelt hier de klassieker ‘Girl From Ipanema’, met onder andere Anne van Buuren op zang en een prachtige solo van Peter Habraken op klarinet. Personnel: Tobias Vroeg (g), Karel van der Eijk (b), Ehran Ruinard (dr), Anne van Buuren (voc), Noa van de Werve – Ruigrok (keys) en Peter Habraken (klarinet)

“I’d wanna to be a comedian, but I realise I got more laughs with my playing” – Bruce Formann on guitarwank

Ik ben meer coach dan leraar: jij gaat je eigen weg en ik loop met je mee. Ik vind het belangrijk dat er een goede klik is tussen ons – gitaar leren spelen kost je namelijk tijd, energie, wellicht ook een beetje frustratie en geld. Ik wil ook weten wat je wilt leren, als je besluit bij mij les te nemen. Ik heb geen zogenaamde “dubbele agenda” – het allerbelangrijkste is dat jij een voor jou goede leraar of  lerares vindt.

Ik geef naast gitaarles ook theorie- en solfège les en bandcoaching. Regelmatig krijg ik vragen of er leerlingen of oud-leerlingen geinteresseerd zijn in uiteenlopende projecten. Uiteraard help ik je ook graag met andere vragen.