VGMasterclass

In april 2020 (corona periode) heb ik met veel plezier masterclasses gegeven, voor (oud-) leerlingen en andere geinteresseerden. Hieronder vind je een korte uitleg over wat we besproken hebben, met de bijbehorende tijdscodes (voor makkelijker navigeren). De onderwerpen waren: CAGED 2.0, Effectief Studeren, Songwriting en Mistakes & Obstacles.

 

VGMasterclass CAGED

Deze eerste masterclass gaat over CAGED 2.0. Ofwel overzicht over de hals. Essentieel voor gitaristen die zoeken naar muzikale vrijheid. In 1,5 uur ga ik van beginners- naar vergevorderd level, met duidelijke voorbeelden, studeertips en uitleg. Scott Henderson: “Practise this, you’ll be light years ahead of guys who didn’t do it”.

0:00 – Introductie. 6:35 – Wat is CAGED? Uitleg met een C akkoord (c-e-g). 13:45 – Studeer tips en voorbeelden. 24:50 – CAGED over G7 – C progressie, 4 noten per akkoord. 30:20 – 5 minuten zelf-studie en vragen. 40:00 – C akkoord: verschillende vormen over de hele hals. 44:28 – “6 pianosnaren” – G7#11 over de 1 snaar (f g b cis d etc). 54:15 – Voorbeeld G7alt (g as bes b cis d..). 56:55 – All Blues (6/8): CAGED toegepast over een standaard blues schema, met en zonder backing track. 1:08:36 – E7 jazz blues: CAGED toegepast over een standaard jazz blues. 1:17:00 – CAGED en mineur pentatoniek, dorisch en blues-toonladder. 1:21:00 – afronding.

 

Effectief Studeren

Ik ben hier zelf hard tegenaan gelopen tijdens mijn studie op het conservatorium, maar ook daarna toen ik dagelijks thuis aan het studeren was. Hopelijk kan je ik wat tips of ideeen meegeven, mocht je dit herkennen. Misschien is het nu (corona tijd) meer actueel dan ooit; over hoe je je dag in kan delen, of hoe je een lick kunt instuderen. Bijvoorbeeld: focus je 5 minuten elke dag gedurende 2 weken op een piepklein onderwerp – neem 1 technische moeilijkheid of 1 maat; ik zie dat de meesten geneigd zijn te veel ineens te willen doen. Je zult verbaasd zijn over het resultaat, in zo’n korte periode. Deel ook je eigen tips!, zodat anderen ervan kunnen profiteren.

0:00 introductie. 7:15 DAGINDELING: wat is mijn intrinsieke motivatie? Waarom maak ik muziek? Wat wil ik bereiken, op korte en lange termijn? Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen drive. 12:45 studeren vs oefenen. 27:00 mijn routine (voorbeeld), met schema. Noteer gevoelswaarde ipv ‘aantal uren’. 37:30 Korte oefening: Schrijf eens voor jezelf op: wat is mijn doel? 46:20 DAGELIJKSE 5 MINUTEN OEFENINGEN. “Podium proof” maken (blackout simuleren). Voorbeeld rechterhand oefening “Babe I’m Gonna Leave You” en uitgewerkt voorbeeld “moeilijke frase” in “Cappy-ish” (eigen nummer). 1:17:20 Schrijf voor jezelf op wat je de komende 2 weken elke dag 5 minuten wil doen. 1:27:15 afronding.

 

Songwriting (met Elmer van der Spek)

Hoe kom je van een idee, riff of een mooie zin naar een nummer? Een vraag die bekend voorkomt, toch? Iedereen zal het op zijn of haar eigen manier doen; “there are no rules, only tools”. We gaan het hebben over spanning opbouwen, voorbeelden van pakkende beginzinnen, verwachtingen of mooie metaforen. Over inspiratie en creativiteit. Samen met Elmer vertellen we over onze eigen ervaringen en valkuilen en hopen we je te inspireren met mooie voorbeelden van bekende bands.

0:00 introductie. 5:00 Wat is songwriting? 18:30 Vincent’s eigen ervaringen. Praktische tips. Am-voicing voorbeelden. 40:10 5 minuten oefening: “just fool around”. Ervaringen van deelnemers. 51:00 Harmonie/ akkoorden: voorbeelden van bekende artiesten. 57:25 ELMER VAN DER SPEK: introductie. 1:00:25 Free writing opdracht (“materiaal verzamelen”). 1:09:20 Aandacht trekken luisteraar: pakkende beginzin, metafoor, ‘show don’t tell’. 1:18:55 Song form/ structuur. 1:28:12 vragen van deelnemers en afronden.

 

Mistakes & Obstacles (met Linor Oren)

“Ik wou dat mijn leraren mij dit destijds verteld hadden!”.

Ooit vertrouwde ik Peter de Paepe, gitaardocent conservatorium Gent, toe dat ik soms twijfelde of ik wel de juiste mentaliteit had om beroepsgitarist te worden: “Ik wil heel graag een carrière in de muziek en oefen er ook hard voor, maar ik twijfel soms of ik het kan. Iedereen om me heen lijkt zo goed te zijn, veel beter dan ik. Bij hen gaat het allemaal vanzelf, maar bij mij niet”. Hij keek me aan en zei “Juist daarom ben je een goed gitarist. Iedereen heeft dit. Ook al zie je het niet”.

Eindelijk iemand met ervaring die een eerlijk inkijkje gaf in dat we soms allemaal onzeker zijn, twijfels hebben en tegen dingen aanlopen. Dat het gewoon hard werken is. Dat het heel veel moeite, liefde en aandacht vergt, om iets podium-proof te krijgen.

Let’s dive into it! Samen met Linor vertellen we openlijk over onze eigen zoektocht en ervaringen van de afgelopen 20 jaar – als professioneel muzikant, maar ook als coach. We hopen je een inkijkje te geven in wat we zelf destijds graag hadden willen horen van onze leraren.

0:00 introductie. 1:44 Felicitatie Luuk van Leeuwen, ivm toelating conservatorium Den Haag (Art of Sound). 4:50 introductie Linor Oren. 9:30 5 min opdracht “What are your main worries?”. 13:13 Vincent’s own story “Ben ik goed genoeg, als muzikant?” – solfege toelating, positieve reacties van publiek na afloop van een gig, en tijdens opname sessies. 20:30 Q Linor over Vincent’s story. 22:00 Linor’s own story, about her singing teacher in Berlin. 33:40 A story about a student of Vincent. 39:30 talking about Madonna. 42:22 A story about a student of Linor. 49:14 Vincent’s story about Scott Henderson. 54:00 Q to participants: “What triggers you in these story?”. Geef een cijfer over hoe je je voelt over 1 klein onderdeel te oefenen. 1:03:52 Q to participants: “What do you relate to, in this stories?”. 1:12:20 Another student of Vincent story – “worst student ever”. 1:19:50 Another Linor story: “professional opera singer”. 1:30:30 example of good promotion, becoming a brand. 1:36:50 final thoughts: evocative guided imagery. 1:45:20 vragen en afronding

Als je meer wilt weten over Linor Oren, check haar informatieve website: https://singwell.eu/psychology-of-singing/